Thursday, January 6, 2011

2011

salam.

wahhh. lihat lah dunia. sudah berbulan2 aku tak jenguk ke blog ni. berpenunggu sudah. haishh. malas nak cakap kenape coz who cares kan. tambah plak manusia yang tada nama dan rupa ni..

maybe tak telalu lewat untuk aku mengucapkan selamat menyambut kedatangan tahun 2011. seven eleven. hehe. so, setiap tahun aku tade azam pun, cuma harap setiap perkara yang aku tempuh, semoga laluan nya di permudahkan oleh Allah swt.

tapi! masuk je tahun 2011.. secara tidak langsung umor aku dah menjengah usia jubli perak. maka, amat lah perlu untuk aku menentukan hala tuju aku dengan sedikit panduan. acehhh.

aku dah buat list, tapi list tu hilang. besa la time semangat berkobar2 siap tulis pakai marker kat kertas warna2 lagi, bila cari balik dah hilang. aku rasa mak aku sorok. ;)

walaubagaimanapun aku amik pendekatan dan konsep perkembangan diri mengikut aspek JERI. haaaa. sapa hapai Falsafah Pendidikan Kebangsaan mesti tauuuu.

pendekkan cerita, aku nak share la sikit kat hangpa suma, kot2 la boleh jadi panduan kat hangpa jugak.

J = JASMANI
E = EMOSI
R = ROHANI
I = INTELEK

faham? so aspek jasmani aku harap aku dapat mengekalkan kesihatan aku even aku ada bnyk penyakit berbangkit sepeti sindrom tak dapat kontrol kegilaan bile dgn kawan2 dan family. aku jugak harap tahun ni aku dapat menurukan berat badan ideal aku 48kg-53kg which is now i am obesiti. aku jugak harap tahun ni aku aku akan bekerja dengan tuntas. coz penantian satu penyeksaan. cepat posting means cepat for eveythings..;) aku jugak harap dapt kumpul duit sebanyak mungkin untuk mengelakkan loan untuk menganjurkan majlis perkahwinan. dapat memiliki harta peribadi sepeti handphone beli sendiri coz selama ni asik org bg. beli baju n sur bnyk2 ikut saiz S

aspek emosi pulak aku harap aku dapat mengekalkan hubungan baik yang terbina antara ahli keluarga. yeke?. ngekalkan hubungan baik dengan rakan2, teman2 baik, dan juga boifren. aku jugak harap dapat melawan emosi marah dan bengang aku supaya orng lain tak terkena tempiasnya. dan harap2 aku tak payah mengambil ubat preskripsi oleh doktor untuk menangani stress di dalam perhubungan. heh! dah mcm artis hollywood.

rohani. haa. ni aspek paling penting yang aku tekan kan. terlalu over untuk dinyatakan disini tapi konklusinya aku ingin mewujudkan hubungan yang lebih baik dengan Allah SWT. supaya Allah menerima aku sebagai salah satu makhluk yang mendapat perlindungan dari Nya.. Amin.

aspek intelek, aku harap aku lebih banyak menggunakan kemahiran berfikir dalam menangani masalah, bukan emosi yang di atas tadi. heh, selain itu puan2 aku harap aku dapat meningkatkan tahap keintelektualan aku dengan banyak membaca dan membeli buku2 ilmiah yang selama ni tak pernah kau buat. embarassssssing. dan juga menyambung pelajaran ke tahap yang lebih tinggi!

ok.. cukup untuk ari ni, aku dah lama x menaip. kekok sampai nak berkokok plak rase.

bye everyone ala2 oprah winfrey.

love.


No comments: