Sunday, May 22, 2011

hmmm

as salammualaikum

hari ni ahad, masih dalam hari aku bercuti. tp hari ni macam ari yang paling gloomy bagi aku padahal kat luar sana terang benderang. wana oren2 dah umah aku. housemate tadak pi HKSBP kat TKC. ramai cikgu macam takde je minggu depan aku rase. masa type entry ni muka aku dah macam karipap kita beli waktu bekfes tp kita makan waktu petang.. dr pg tak mandi. sila la kata aku kerbau ka kambing ka aku tak kesah, yang aku tau, aku tadak niat nak p mandi. ari ni aku just kemas bilik aku yang dah bape hari macm tongkang pecah kat batu pahat, eh relate? layan je aku ngarot. ingat nak mop umah macam selalu aku buat time weekend tapi end up dgn aku berangan dpn TV. ingat nk tgk fairy legal tapi aku duk depan pc. background aku skang ialah almari dan suara2 anak2 cikgu kuarters ni main bola. memekak.

hmm, sejak aku bekerja dan bergaul dgn orang2 bekerja ni aku rasa diri aku bnyk benda yang tak sama dengan orang lain. bila aku fikirkan secara rasional hidup ni tak sama bagi setiap orang. even aku dah kerja gaji aku yang tak banyak tu bagi org lain dah meweh, tp pada aku setiap bulan sebelum dapat gaji, duit aku dah habis dalam monthly planning. aku stress weh, dah 5 bulan aku keje, gaji aku yang aku guna untuk diri aku just sehelai mng jeans, 3 helai jusco top dan cermin mata murahan untuk aku drive pada waktu malam, kasut hush puppies yang aku guna untuk g sekolah. lain? tadaaakk. bukan aku tak bersyukur, yaAllah aku bersyukur atas nikmat yang Allah berikan cuma kdg2 setan jahanam selalu buat aku rasa down, tapi sat ja la setan tu leh menguasai minda aku. tapi bila aku beristighfar dan ingat yang rezeki ni Allah yang bagi, aku jadi release.

sebagai anak sulung aku tau beban dan tanggungan aku lebih dri orang lain, ada ja anak sulung yang hidup senang lenang, takyah tanggung apa2 coz mak ayah depa bekerjaya. tapi aku anak kepada seorang surirumah yang aku cinta dan seorang ayah yang hanya bekerja kalo orang suka nak panggil kerja. as a bus driver aku rasa ayh aku dah penat bersengkang mata nak bawak 44 nyawa atau kurang dalam setiap perjalanan. hmm. aku faham itu, so terpaksa la aku cut cost untuk diri aku pada setiap bulan untuk menampung keperluan2 lain. hmm, walaupun secara peribadi aku sedih, tapi aku rasa rezeki ni milik Allah bukan milik aku mutlak, kalo aku pentingkan dir sendiri mungkin akan ada balasan untuk aku kelak. mak aku tak penah mengeluh dia hidup susah selama ni secara over2 depan aku adik beradik, setiap apa yang kami nak dia cuba penuhi. sayangnya aku kat mak aku. aku ni ha, baru nak belajar berjasa dah nak mengeluh sedih apa bagai. kan? turukkkkkkkkkkkkkk.

my healer always there to push me.. i love him muchos. kalo dia tadak dalam hidup aku as a friend, lover, enemy, orng yg plg faham dan tau mslh aku. aku rasa aku tatau nak duk berdiri tegak mcm mana. even, kdg2 aku sakit hati jgk dgn dia tapi sbnrnye rasa sakit hati tu dtg untuk menyakiti hati aku sndiri. korang faham ke? xpaham sudah.

aku percaya ujian Dan dugaan yang aku tempuh ni adalah ujian dari Allah kpd aku yang lalai dan berdosa ni. nak ingatkan aku pada DIA. aku pun selalu sngt buat dosa. bila susah bru nk teringat kat DIA. waktu senang mudah lupa. kan? mungkin DIA nk aku jd orang baik, berjasa pd ibu dan bapa, rezeki tu ada ja kalo kita berusaha dan berbuat kebaikan. contohnya orang yang sanggup berhenti kerja yang gah2 semata-mata nak menjadi seorang sukarelawan, kalo duk pk bulan2 dia makan apa? jwpn dorang simple, Allah mempermudahkan laluan rezeki kalo niat kita untuk mendapat redha dan barakah Nya.. so aku percaya tadak orng yang miskin dalam dunia ni. kalo kurang duit ringgit depa lebih kasih sayang, kalo banyak duit ringgit, mungkin kurang di mana-mana, kalo lebih segala2nya, bersyukurla pada Allah, kalo kurang semuanya, jangan lah hampa, BERUSAHALAH!

tiba2 aku jadi bersemangat. eh dah x mendung.

love.

No comments: